Přeskočit navigaci | Přeskočit na novinky
Jste zde: úvodní stránka » dovednosti » tymova-prace » vychova-vzdelavani

Výchova a vzdělání

O učení

  • Vědět jasně co učit
  • Posilovat žádoucí projevy – odměny uznání v pravou chvíli pochválit
  • Chvalit okamžitě – po tom co se něco povede, ne až za dlouho
  • Postupně se blížit k cíly – od obecného ke konkrétnímu
  • Zadávat úkoly přiměřené možnostem žáků
  • Motivace – prostě musí chtít se učit (více ve speciálním článku)

Role instruktora - Trojí umění dramaturgické:

Aneb by mělo být cílem organizátora víkendové akce a nejen víkendové akce. Při pořádání táborů a prazdninových akcí to platí také:

  • Namíchat dobrý nápoj z programových zdrojů, odpovídající cílům, mentalitě, zájmům účastníků, využít moderní hry, zájmové společenské aktivity, tábornické formy, turistiku, ...
  • vybrat aktivitu nejvhodnější a nejúčinnější pro danou skupinu lidí a pro jejich počet
  • předložit program v pravý čas (den, hodinu). Mít schopnost improvizovat. Ne vždy se vše povede jak má.

Dramaturgické zásady

Velice jemný úvod do zásad dramaturgie. O této problematice se dájí napsat celé knihy. Pokusím se vypíchnout postřehy z dvou knih, co jsme o této problematice přečetl, doplněných o praktické zkušenosti z akcí co jsme spolupořádal:

  1. nejsou důležité činnosti ale cíle, které sledujeme
  2. hledat vztahy mezi jednotlivými programy, atmosféra co způsobí, čemu poslouží, jak dlouho potrvá
  3. důležité kdy bude co uvedeno!
  4. poetická tabule – vtiskne potřebnou náladu (komu je určena jak a čím začít, co můžeme zařadit, co musíme
  5. Rytmus akceMezi padající kapky vody jsou přestávky...
  6. Všechno s mírou - i když Míru na kaci nemáte :)
  7. Programy mají vzrušovat – dojímat a nutit k akci
  8. Instruktor je dramaturg a scenárista (programy mají mít scénář a ten musí vyhovovat cíly)
  9. Roli hraje i prostředí (obytné prostředí, les, louka, močál,...)
  10. Čas (10 – 12 denní akce, spánek, jídlo, očista,..), každá změna je sladká
  11. Důležitý je spánek - tím se myslí i spánek organizátorů, a ne aby po večerech dokončovyli program, i když lehce se to řekne, těžko splní....
  12. Každý program oslovuje jinak a zanechává jiné změny
  13. Programy se dají střídat případně nahrazovat (jako v hokeji), například když začne pršet, sněžit...
  14. O účastnících bychom měli mít nějaké informace (vhodné je před akcí rozeslat dotazník) prostudovat objekt ve kterém se akce uskuteční
  15. Nechávat v programu pomlky
  16. Zahájení nechť připomíná kolmý start letadel -
  17. Něco se nedá naplánovat - umět improvizovat...
  18. Nadchnout někoho se dá nečekanosti
  19. Stejná hra nevyvolá stejné pocity. Pokud uvadíte stejnou hru podruhé nemusí dopadnout stejně.
  20. Rozlišit kdy akce vrcholí, kdy kulminuje

Související články o týmové práci

| článek aktualizovan: 20.10.2006 |





Poděkování

Děkuji
za návštěvu a přeji ať zde nalezne vše co potřebujete...
 

Stránky o elektrotechnice, programování (PHP, DELPHI, CSS, XHTML, SEO), projektovém a time managementu.
RSS 2XHTML 1.1 | CSS | Email na autora: pavel@lasakovi.com | Copyright: Pavel a Danka 2005 | 2919 |

TOPlist

Doporučuji: Dana Lasáková, advokátní kancelář - Brno a Jak na Excel