Přeskočit navigaci | Přeskočit na novinky
Jste zde: úvodní stránka » dovednosti » tymova-prace » jak-uvest-hru

Jak uvést hru

Jak inscenovat hry

Pár postřehů jak uvádět hry, nejen na táborech, ale i víkendových akcích. Jedná se o mé zkušenosti, získané při praktickém spolupořádání různých akcí.

Fáze připrav

Pro koho bude akce určena, kde se bude konat a další náležitosti které je potřeba si uvědomit.

Stupeň herní způsobilosti

  1. mentalitou
  2. věkem - něco jiného je 12 kluk, něco jiného 21 letá vysokoškolačka
  3. fyzická a duševní zdatnost
  4. hráčská zkušenost - jsou účastnící na podobné akci poprvé?
  5. kvalita kolektivu - znají se delší dobu?
  6. jak máme připraven úvod (motivačku)

Herní prostor

Kde se hra (akce) bude konat. V tomto prostoru se musí něco dít, organizátor brzdit když se hra rozjete a nebo popichovat, aby se hra rozjela...

Osnova hry

Osnova hry, aneb nosná kostra na které budeme hru budovat. Správna kostra hry by měla obsahovat

  1. popis hry – stručnou charakteristiku její účel
  2. přesné vymezení akčního prostoru - kde se bude hrát
  3. přehled nezbytného materiálů - co a kdy a kde je potřeba
  4. popis pravidel – musí být přesný, nemožnost rozvíjení v průběhu hry ( i když platí vyjímky
  5. motivační legendu - motivačka, aneb jak děti (a nejen děti namotivovat k hraní). Pokud se to umí správně tak i profesoři jsou ochotni tlačit velkou, těžkou pneumatiku do kopce. A ještě se při tom usmívají....
  6. poznámky k průběhu hry - vhodné pro její další použití či úpravu

Upořádání her - (katalog her)

Pro uspořádání her je vhodné jejich setřídění. Při příští akci, snadněji a rychleji vybreme vhodnou hru. Co by měla katalogizace hry obsahovat. Hry a pomůcky připraveny před akcí, jelikož na akcí na to není čas.

  • Název - dobrý název umocňuje hru. (69 oproti valení pneumatiky) a přitom se provádí to stejné, válí pneumatika...
  • Charakter
  • Charakteristika
  • Provozní materiál - co je potřeba na přípravu co je potřeba na hru, vhodné mít v krabicích a pak se jen vezme krabice a na danou hru dopraví
  • Čas - (příprava hry, samotná hra, uklid po hře)
  • Počet hráčů
  • Pravidla - musí být jednoznačná
  • Doporučení
  • Autor - na toho většinou zapomínám, ale hodí se můžeme autorovi zavolat, když nevím co autor hrou myslel...
  • Poznámky - co se na hře povedlo, nepovedlo, jake jsou problémy, čas přesunu, stížení, odlehčení, hodí se do budoucna
  • Legenda - souvisí s motivací
  • Klíčová slova - vhodné pro vyhledávaní hry
  • Motivačka - aby jsme měli představu a přiště to mohli prachsprostě okopírovat...

Dobré rady do hry

  • Aby lidi přišli včas tam, kde mají a v daném počtu
  • Motivace nesmí se podcenit – má nabýt dojmu. že hra je šitá přímo pro tutu akci
  • Mít dobrý název hry - "běhaní do kopce" nesloví ale třeba "Hoganův závod" "69"
  • Po předehře nastupuje vysvětlení pravidel – dát čas na dotazy, ne vše je hned jasné
  • Vysvětlit kde a jak se bude hrát ukázat prostor. Nebezpečná místa.
  • Chyby
    • Slabá motivace – obrana vytvářet motivace dostatečně dopředu
    • Nejasná a nesrozumitelná pravidla

Průběh hry

  • Dění musí gradovat
  • Průběh zhruba časově rozdělen - víme kdy skončí
  • Zdravé hecování a humor - aby nám tu pneumatiku dovlekli na kopec všichni...
  • Organizátor je součastí hry - a mnohdy se baví víc než učastníci

Rozdělení her

  • Pohybovky (orvávačky) – nabývají drastické podoby, kdo bude chtít odstoupit bez zesměšnění musí mít možnost, nepřipouštět lidi se zdravotním omezením, nebo hru upravit. Nehrajícím nějaké pomocné role. Doporučení: odrovnat diváky a pasivní hráče co jen přičumují. Vše brát s vážností, aby se lidé do toho zapojili a dali do toho vše. Procházka jen tak je na nic. Zvolit šéfa, který skupinu povede. Dobrá je duchovní pomoc. Nikdo nesmí zůstat bez povšimnutí
  • Pohybovky dobrodružné – dobrovolné rozhodnutí hráče. Nikoho nenutit skákat ze skály apod. Velice těžké vysvětlení pravidel. Jsou-li chyby v pravidlech težko se pak s hráčí vyjednává. Užívání lan seker, pil atd. Pomůcky připraveny předem.
  • Recesní pohybovka – humoru budiž slává
  • Pohybové drobnustky – drobné hry v hodinovém bloku k rozehřívání před hrou
  • Málo strukturované hry – uskalí ve volnosti, které nabízejí, nabízejí možnost projevit individualitu, na přípravu hry dostatek času
  • Moderní společenské – hry oblíbené, získavají se informace o ostatních o sobě samém, citlivě reagovat na chování hračů, na přípravu hodně času, sdělit svůj názor a od ostatních se dozvědět co si o mně myslí, když je anonymita je vetší otevřenost

Související články o týmové práci





Poděkování

Děkuji
za návštěvu a přeji ať zde nalezne vše co potřebujete...
 

Stránky o elektrotechnice, programování (PHP, DELPHI, CSS, XHTML, SEO), projektovém a time managementu.
RSS 2XHTML 1.1 | CSS | Email na autora: pavel@lasakovi.com | Copyright: Pavel a Danka 2005 | 4035 |

TOPlist

Doporučuji: Dana Lasáková, advokátní kancelář - Brno a Jak na Excel